Sunday, February 7, 2010

PENGADIL BOLA SEPAK MALAYSIA TARAF ANAK HARAM JADAH

Oh pengadil bola sepak di Malaysia tidak layak untuk diketegori sebagai pengadil yang bertaraf profesional.Cuba kita lihat ketika pengadil yang mengadili perlawanan Piala F.A di stadium Ipoh pada 6 feb 2010,dimana pasukan Perak menentang Pasukan Perlis. Terlalu banyak keputusan yang dilakukan oleh pihak pengadil mampu membawa kearah rusuhan antara pemain pemain dan antara penyokong yang hadir.

Terlalu banyak kad kuning dan kad merah dilayangkan,walhal bukanlah semua kesalahan memerlukan untuk pengadil sedekahkan kad tersebut kepada pemain pemain.Malah pengadil yang diamanahkan untuk menjaga garisan,kerap kali membuat sesuatu keputusan yang sememangnya tidak tepat,mungkin pengadil tersebut suka berkhayal ketika perlawanan berlangsung,ataupun sedang berangan balik nak berasamara dengan skandal jalanan kot.......

Bagi sesetengah pihak berkemungkinan yang teramat besar pengadil sebenarnya terlibat dengan rasuah untuk menentukan pasukan mana yang tewas,pasukan mana yang harus pemain pemainnya menerima kad atau sebagainya.Kepada F.A.M yang dipimpin oleh orang orang tidak berilmu dan bertopengkan syaitan,diharapkan janganlah hanya akan mengambil tindakan terhadap pengadil pengadil ini apabila persatuan persatuan menghantar surat rasmi kepada pihak anda. Apa gunanya ada individu distadium yang diberi tugas sebagai pegawai penilaian yang akan menilai mutu pengadilan di setiap lokasi perlawanan.Adakah pegawai yang diberi tugas tersebut hanya sebaga menghabiskan wang penaja sahaja.

Janganlah harapkan pangkat dato,tan sri tapi pemikiran dan mutu kerja anda semua dibawah taraf.Takkan anda semua nak digelar anak haram jadah. Fikir fikirkanlah wahai yang terlibat.Kalau perkara sebegini rupa berterusan,maka rakyat diMalaysia tidak akan dapat menyaksikan liga yang harmoni dan berkualiti.Ini semua salah F.A.M dan pengadil yang bertugas.

No comments:

Post a Comment